Na Tišnovsku by lokální potraviny kupovalo 82 procent žen a 72 procent mužů
2. 2. 2023
Lidé, kteří se na trhy dostat nemohou, se mohou napřímo spojit s třemi desítkami regionálních zemědělců prostřednictvím Adresáře farmářů, kteří do něj po vzniku Živého regionu na Tišnovsku přibyli. Sociologický výzkum v rámci projektu Živý region navíc na Tišnovsku odhaluje velký zájem o místní potraviny a další produkty.
Analýzy sociologů ukazují, že až tři pětiny lidí zde někdy nakupují u lokálních producentů a více než polovina má zájem o pravidelný odběr lokální zeleniny, které rychlému zdražování cen potravin lépe odolávají, neboť jsou zákazníky předplácené na delší období. Celkem 77 procent lidí by si tam přišlo nakoupit na pravidelné farmářské trhy či k pojízdným stánkům v jejich obci, pokud by k tomu měli příležitost.
V Tišnově sice trhy se zeleninou a ovocem na náměstí probíhají, lidé by ale ocenili pěstovanou produkci bez použití pesticidů, která se na trzích zatím příliš nevyskytuje. Původ a kvalita potravin nejsou lhostejné 70 procentům respondentů. Přes tři pětiny dotázaných obyvatel Tišnovska si doma dokonce pěstuje či vyrábí nějaké vlastní potravinové produkty, například vejce nebo med.
Lidé na Tišnovsku v aktuálním výzkumu zároveň vyjádřili zájem o propojenou platformu, která přinesla souhrn informací o lokálních producentech potravin a nabídce jejich produktů. Aktuální sociologické šetření projektu Živý region navazuje na několik nedávno proběhlých výzkumů na obdobné téma a upřesňuje výsledky, které rovněž vyjadřují jejich rostoucí zájem o lokální a k přírodě šetrně pěstované produkty.
Podle Kataríny Šlepkovské, vedoucí projektu Živý region a manažerky Impact Hub Innovation, čísla jasně dokládají, že jsou si lidé na Tišnovsku vědomi hodnoty lokálních surovin z udržitelného zemědělství. Spotřebitelský průzkum také dokázal, že se nejde o nějakou abstraktní pozitivní změnu, ale o pokrok, který je podle místních žádoucí. „Podporovat symbiózu a spolupráci pěstitelů, dodavatelů i obyvatel v souladu s konceptem BIO regionu je smysluplná mise, do které chceme dále zapojovat maximum aktérů - od dětí až po veřejnoprávní zástupce,“ sdělila.
Michal Bajgart, vedoucí kampaně za Živý region Hnutí DUHA, se domnívá, že pro letošek by lidé na Tišnovsku ocenili trhy s výrazně pestřejší nabídkou skutečně místních plodin a produktů z farmy, gastro zážitky i celodenním kulturním vyžitím. „Stejně tak mají lidé zájem o webovou platformu, která by sloužila i těm, kteří se na trh jinak nedostanou. Ukazují to nejen data nového sociologického šetření, ale i naše dlouhodobá spolupráce se spotřebiteli, zemědělci i obcemi v regionu prostřednictvím Adresáře farmářů. A když to jde na Tišnovsku, půjde to i jinde,“ dodal.
(hyš-am)
redakce@prirodatv.cz
Ilustrační foto