Značka Regionální potravina letos zaznamenala rekordní zájem
17. 7. 2024
„Tento rok byl rekordní jak v počtu přihlášených producentů, tak jejich výrobků. O získání ocenění Regionální potravina zabojovalo 470 výrobců s více než 1850 produkty, což je dvojnásobné srovnání s prvním ročníkem soutěže,“ řekla Kateřina Ratajová, ředitelka Odboru administrace podpory kvalitních potravin Státního zemědělského intervenčního fondu. Nejvíce zájemců bylo z Ústeckého a Středočeského kraje a v nejvyhledávanější kategorii Alkoholické a nealkoholické nápoje bylo celkově přihlášeno 333 výrobků.
Klíčový přínos ocenění je především v oblasti ekonomické a agroenvironmentální. Cílem soutěže je podpora domácích producentů lokálních potravin a motivace zákazníků k jejich vyhledávání na pultech obchodů, farmářských trzích či přímo u výrobců. Vítězové minulých ročníků soutěže potvrzují, že získání ocenění má pozitivní vliv na zvýšení poptávky a prodeje jejich výrobků. Z posledního měření vyplývá, že podle 82 procent oslovených výrobců jejich oceněný výrobek lidé více nakupují a zaznamenali i vyšší poptávku.
Podle Ratajové značky Regionální potravina výrobcům pomáhá zvyšovat prestiž, odlišovat se od konkurence a zviditelnit se. To jim otevírá cestu k novým obchodním příležitostem a k navázání kontaktů s ostatními výrobci. Zároveň jim přináší důvěru zákazníků. Nejde pouze a jen o udělení značky, ale o celý program na podporu prodeje lokálních potravin včetně propagačních a mediálních kampaní, prodejních akcí s výrobci, značení v místech prodeje a spolupráce při prezentaci na domácích i zahraničních výstavách.
„Oceněný výrobek je chloubou nejen pro samotného výrobce, ale zároveň reprezentuje i daný kraj, a to nejen v České republice. Právě pomoc s propagací lokálních produktů, šíření povědomí o kvalitě místních potravin a podpora regionální výroby je hlavním smyslem soutěže,“ potvrdila Ratajová. Soutěž Regionální potravina, která je projektem ministerstva zemědělství, probíhá ve všech krajích České republiky a soutěžit mohou producenti malých a středních zemědělských nebo potravinářských podniků.
Držitelé značky jsou převážně mikropodniky do 10 zaměstnanců a malé podniky s počtem do 50 zaměstnanců, pouze v osmi procentech jde o společnost, která zaměstnává 51 až 250 zaměstnanců. Oceněný výrobek získává právo užívat značku zdarma po dobu čtyř let. Státní zemědělský intervenční fond, který tuto značku spravuje, využívá v propagaci oceněných regionálních výrobků mnoho aktivit, mezi něž patří i product placement v oblíbených televizních pořadech, motivační soutěže či ochutnávky v regionech.
„Otázka kvality potravin patří mezi naše priority, kdy prostřednictvím značek kvality KLASA, Regionální potravina, biolist, biozebra, Chráněné zeměpisné označení, Chráněné označení původu a Zaručená tradiční specialita seznamujeme veřejnost s kvalitní a lokální potravinářskou výrobou. K tématu kvality potravin se váže i otevření prodejny Naše síťovka v Praze ve Štěpánské ulici, kde si spotřebitelé mohou zakoupit kvalitní regionální výrobky ověnčené značkami kvality včetně značek Regionální potravina,“ prozradil generální ředitel SZIF Petr Dlouhý.
(hyš-tz)
redakce@prirodatv.cz
Ilustrační foto: Facebook Regionální potravina