Update cookies preferences

Sobota

21. června 2025

Nyní

22°

Zítra

26°

Svátek má

První tuzemský ekodukt pro zvířata oslavil již čtvrtstoletí

4. 9. 2024

page.Name
Úsek mezi Velkým Újezdem a Lipníkem nad Bečvou s prvním tuzemským ekoduktem byl do provozu uveden v létě roku 1999. Na dálnici D 35 jej využívají zajíci, divoká prasata, lišky, kuny, srnci a jeleni. Obdobných ekoduktů je nyní v České republice vybudováno 13. Pomáhají chránit nejen životy volně žijících živočichů, ale i řidičů.

Prostupnost krajiny pro volně žijící druhy živočichů se stává budováním dopravní a energetické infrastruktury jedním z důležitých témat ochrany přírody, je na ni zaměřená i mezinárodní konference IENE2024, která se provádí v příštím týdnu v Praze. V prošpikované silnicích krajině dochází kromě usmrcování velkého množství také k omezení jejich pohybu.

„To může ovlivnit mnoho druhů živočichů, protože vznikají izolované populace, které spolu nemají žádný kontakt a nepřichází k omezení genů. Takoví obyvatelé se stávají zranitelnějšími a mohou lokálně vyhynout. Důležitý je proto dostatek propustků, zvířecích podchodů či nadchodů. Špatnou prostupností krajiny jsou ohroženy hlavně velké savce, negativní vliv má ale i na obojživelníky, plazy nebo některé druhy ptáků,“ řekl Martin Strnad z Agentury ochrany přírody a krajiny (AOPK) ČR. 

Ekodukty jsou speciální nadchody, po kterých mohou volně žijící zvířata překonat frekventované dálnice a čtyřpruhové silnice. V České republice aktuálně existuje 37 objektů typu nadchod, které mohou sloužit pro migraci zvířat, 36 je nad dálnicí/silnicí a jeden nad železnicí. Z tohoto počtu je 13 ekoduktů, 14 víceúčelových nadchodů a zbylé představují upravené nadjezdy původně postavené za jiným účelem, než je migrace živočichů, obvykle převedení polní/lesní cesty. Funkci dálničních ekoduktů plní také všechny tunely mimo zastavěná území obcí. 

AOPK ČR vydala ve spolupráci s Ředitelstvím silnic a dálnic metodik Doprava a ochrana fauny v ČR, která problematika prostupnosti krajiny komplexně popisuje. Se společnostmi HBH Projekt a Centrum dopravního výzkumu také probíhá spolupráce na projektu TRIPASS. Jeho součástí je vytvoření metodiky, která bude hodnotit účinnost průchodů pro faunu, a také veřejná databáze ekoduktů s hodnocením účinnosti. Další aktivitou je i monitoring 24 vybraných ekoduktů.   

„Díky monitoringu fotopastmi v rámci projektu TRIPASS se v letošním roce podařilo zachytit na jednom z monitorovaných ekoduktů vlka. To je vůbec první oficiální záznam velké šelmy na tomto typu migračního objektu v České republice. Vlk byl zachycen na jednom z nejmladších tuzemských ekoduktů, který byl postaven u Bílého Kostela nad Nisou na silnici I/13 teprve loni. Zajímavé je, že byl vybudován nad již existující silnicí v úseku s částmi srážkami živočichů s projíždějícími vozidly,“ uvedl Ivo Dostál z Centra dopravního výzkumu.

Z monitoringu vyplynulo, že ekodukty pravidelně využívají místní druhy živočichů jako jsou srnec, liška, kuna, nebo jezevec, kteří mají průchod přes dálnici ve svém domovském území. „Velcí savci a tedy i šelmy používají zejména při své migraci na delší vzdálenost, při které hledají svého partnera nebo nové místo k nasazení,“ dodal Václav Hlaváč z AOPK ČR. 

(hyš-tz)
redakce@prirodav.cz
Foto: AOPK ČR