Update cookies preferences

Středa

21. května 2025

Nyní

14°

Zítra

10°

Svátek má

Generace Z se učí omezovat plýtvání potravinami, využívají se inovativní metody

10. 1. 2025

page.Name
Jak generace Z přistupuje k problematice plýtvání potravinami a jaké kroky mohou pomoci tuto situaci zlepšit? Na tyto otázky odpovídá výzkumný projekt Wasteful generation, jehož cílem je šířit povědomí o plýtvání potravinami prostřednictvím inovativních metod a digitálních nástrojů.

Výzkumný tým využívá kvalitativního výzkumu přístupů mladé generace, rozsáhlou kampaní i interaktivní aplikací Nebuď Trash. Projekt, který odstartoval v září roku 2023 a potrvá do června roku 2026, zastřešuje Mendelova univerzita v Brně a zahrnuje spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze, Univerzitou Karlovou, společností GREEN Solution a výzkumnou organizací INESAN. Je financovaný programem Sigma Technologické agentury ČR.

Generace Z má potenciál stát se klíčovou hnací silou udržitelnosti. Cílem všech aktivit je tento potenciál podporovat a inspirovat mladé lidi k odpovědnějšímu chování,“ uvedla hlavní řešitelka projektu Lucie Veselá. Aby pomohla mladým lidem omezit plýtvání potravin, zahájila Provozně ekonomická fakulta MENDELU loni v září kampaň Nebuď Trash. Kampaň využila moderní nástroje digitálního marketingu včetně sociálních sítí TikTok a Instagram, spolupráce s influencery a interaktivního vzdělávacího média plného praktických tipů.

Spolupráce s influencery, jako jsou Rozárie Haškovcová, Anna Sochorová a Jan Špaček se ukazuje jako klíčová pro dosažení autentického propojení s mladou generací,“ upozornila Veselá. První výsledky kampaně poukazují na nižší zájem studentů o offline aktivity, jako jsou přednášky nebo workshopy. Online komunikace na rychlé sdělení a snadno aplikovatelné rady inspiruje k dosažení více než 1,4 milionu zhlédnutí na sociálních sítích během prvních tří měsíců kampaně.

Kampaň ukázala, že generace Z oceňuje praktické informace prezentované atraktivní formou. Do budoucna chceme ještě více zatraktivnit online vzdělávání a nastavit konkrétní tipy, jak plýtvání omezit,“ uvedla Veronika Antošová, koordinátorka kampaně z PEF MENDELU. Interaktivní aplikace Nebuď Trash vytvořil tým Univerzity Karlovy ve spolupráci se spin-off společností FutureBooks. Pilotní verze aplikace představená v rámci kampaně kombinovala edukativní texty s interaktivními prvky zaměřenými na plánování nákupů, skladování potravin a kreativní využití zbytků. Ukázalo se však, že přístup zaměřený především na vzdělávání je sice přínosný z šíření osvěty pro mladé uživatele, ale nemusí být dostatečně atraktivní.

Na základě těchto poznatků vzniká letos vylepšená verze aplikace s důrazem na gamifikaci a větší zapojení uživatelů. Novinky zahrnují nové herní prvky, systém odměn, rozdělení obsahu do kratších bloků a nástroje pro sledování pokroku. Aplikace se snaží propojit vzdělávání s motivací a přispět ke změně návyků generace Z,“ řekl Igor Červený, koordinátor aplikace z Univerzity Karlovy. Kampaň navazuje na kvalitativní výzkum generace Z, který realizoval Institut evaluací a sociálních analýz (INESAN). Účastníky byli zástupci generace Z z řad studentů základních, středních i vysokých škol, mladých pracujících a rodičů na rodičovské dovolené. Vzorek zahrnoval jednotlivce ve věku od 15 do 27 let a při jeho sestavování byl kladen důraz na rozmanitost z hlediska typu bydlení a samostatnosti při hospodaření.

Výsledky ukazují, že postoje mladé generace k udržitelnosti se liší podle věku a životní situace. Roli hrají míra osamostatnění, životní styl i další faktory. Mladší respondenti spojují udržitelnost se zdravým životním stylem, zatímco starší kladou větší důraz na globální problémy, jako jsou ekologie a spotřeba zdrojů. Hlavní příčiny plýtvání potravin zahrnují nevhodnou organizaci nákupů konzumního způsobu života a nevhodného plánování.

Udržitelné s potravinami je pro mladší respondenty méně intuitivní. Očekávají, že vedení domácnosti, hospodaření a nakládání s potravinami pro ně budou větší téma, až se osamostatní a později založí vlastní osvětu ,“ vysvětlila výzkumná pracovnice Kateřina Rohanová z výzkumné organizace INESAN. Zajímavým zjištěním je určitý rozpor mezi deklarovaným povědomím o udržitelnosti a reálným chováním. Při rozhodování často klíčovou roli hrají finanční motivaci a pohodlí. Starší respondenti, kteří vnímají ekologii jako součást životního stylu, uvádějí, že se snaží minimalizovat plýtvání v rámci svých možností, ale přiznávají, že by mohli dělat více.

(hyš-tz)
redakce@prirodatv.cz Ilustrační foto : MENDELU